Lange wachttijden: Wat kun je eraan doen?

Gepubliceerd op: 5 juni 2023

Soms is het nodig om langs te gaan bij een specialist, zoals een neuroloog. Het is dan vaak fijn als je eenmaal een verwijzing hebt gekregen. Helaas komt het vaak voor dat er een erg lange wachttijd is, waardoor je lange tijd moet wachten op een afspraak. Zelf moest ik voor mijn duizeligheid naar de neuroloog, ik was hiervoor doorverwezen naar het ziekenhuis. Toen ik te horen kreeg dat ik op de wachtrij stond met een gemiddelde wachttijd van 10 weken, had ik een lichte mental breakdown. Ik kon echt niet nog 10 weken zo doorgaan. Ik was continu duizelig en was gehinderd in alles wat ik deed. Ik werd gek van het afhankelijk zijn en niet kunnen werken en mijn leven leiden. Met mijn opstandigheid besloot ik uit te zoeken wat ik kon doen, ik belde eerst de huisarts. Die zei dat zij niet mogen bemiddelen, maar ik kon eventueel zelf uitzoeken waar een kortere wachttijd was en dan een verwijzing naar die plek krijgen. Dus ik ging hier direct mee aan de slag. Na veel gedoe had ik eindelijk een afspraak geregeld en ik kwam er ondertussen achter dat dit veel makkelijker had gekund. Daarom deel ik hierbij graag mijn tips voor jou, zodat jij zonder een omweg zo snel mogelijk geholpen kan worden. 

hospital, bed, doctor-1802679.jpg

Zelf regelen

Zoals ik hierboven noemde, mag de huisarts niet bemiddelen bij het vinden van een andere zorgaanbieder. Ik was zelf best woedend toen ik hierachter kwam. “Ik ben al ziek en dan mag ik het ook nog eens allemaal lekker zelf regelen” dacht ik. Het voelde eigenlijk alsof je gestraft wordt, terwijl je simpelweg je beter wilt voelen. Helaas wist ik ook niet direct hoe ik het moest aanpakken en heeft dit me dus eigenlijk onnodig extra moeite en energie gekost. Gelukkig heb ik het voor jou hier zo duidelijk mogelijk aangegeven wat je kunt doen. Mocht het je toch niet lukken om dit zelf te regelen, of heb je andere vragen? Mail dan gerust naar info@duizelschip.nl en ik help je zo snel mogelijk!

Wat kun je doen?

Dan nu ter zake. Wat kan je dan doen om eerder geholpen te worden? Ik help jou hier met 4 dingen die je zou kunnen doen om jouw wachttijd naar voren te brengen:

  1. Vraag je zorgaanbieder je te informeren als er een plek vrij komt
  2. Maak gebruik van de wachtlijstbemiddeling van je zorgverzekering
  3. Ga zelf op onderzoek uit en wees zelf bemiddelaar
  4. Zoek zorg in het buitenland
Hieronder zal ik elke mogelijk toelichten.
nurse, doctor, hospital-5548561.jpg

1. Informeren als plek vrij komt

Mocht je op de wachtlijst staan en wel graag bij je huidige zorgaanbieder blijven, dan zou dit een geschikte optie kunnen zijn. Je kunt je zorgaanbieder bellen en vragen of zij jou willen informeren als er eerder een plek vrij is, als er bijvoorbeeld een behandeling uitvalt. Hierdoor bestaat er een kans dat je eerder aan de beurt komt, dit geeft echter geen zekerheid. Een ander nadeel is dat er op relatief korte termijn contact met je wordt opgenomen voor de afspraak. Dit is wel een goede optie als je een sterke voorkeur hebt voor een bepaalde zorgaanbieder.

2. Wachtlijstbemiddeling

Wil je meer zekerheid om eerder terecht te kunnen? Dan kun je hulp inschakelen van wachtlijstbemiddeling bij je zorgverzekeraar. Hierbij helpt je zorgverzekeraar jou om sneller geholpen te kunnen worden. Soms zullen zij eerst proberen de huidige afspraak te verkorten. Anders helpen zij jou met het vinden van een plek bij een andere zorgaanbieder, met een kortere wachttijd. Hoe dit werkt, heeft de consumentenbond uitgezocht.

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat er Treeknormen zijn opgesteld. Dit zijn de maximale aanvaardbare wachttijden. Zo is de wachttijd voor een eerste polikliniekbezoek 4 weken. Als jouw afspraak die 4 weken overschrijdt, kun je gebruik maken van de wachtlijstbemiddeling. Je kunt hiervoor contact opnemen met jouw zorgverzekeraar, waarna je geholpen wordt door een zorgcoach (of zorgadviseur). Deze zal met jou in gesprek gaan om je situatie te bespreken en ook jouw wensen te noteren, zoals maximale reistijd. Deze gaat vervolgens de wachttijden onderzoeken en zal daarna jou een aantal alternatieven voorleggen. Jij bepaalt daarna zelf of je bij een van deze alternatieven behandeld wilt worden.

Houd hierbij wel rekening met de volgende zaken:
– Je moet misschien verder reizen. Denk na of dit voor jou mogelijk is en besef je dat hieraan extra reiskosten verbonden kunnen zijn.
– Je bent zelf verantwoordelijk voor de overdracht van je medische gegevens.
– Je moet zelf de huisarts vragen voor een verwijzing naar de gekozen zorgaanbieder.
– Bedenk voor jezelf het wisselen van zorgaanbieder en afspraak jou genoeg voordeel oplevert. Denk hierbij ook aan afspraken die eventueel opnieuw uitgevoerd moeten worden, zoals bepaalde onderzoeken voor aanvang van een operatie. Hier ben je dus ook weer extra tijd aan kwijt.

3. Zelf bemiddelen

Je kunt ook zelf onderzoek doen naar de wachttijden en ook zelf regelen dat je bij een andere zorgaanbieder terecht kunt. Hierbij voer je dus eigenlijk het werk van de zorgcoach uit en dit kost meer tijd en moeite. Je kunt dit bijvoorbeeld ook toepassen als je al een aantal zorgaanbieder zelf in gedachten hebt. Je kunt dan zelf de wachttijd opzoeken en checken of je terecht kan.

Hoe pak je dit aan?
– Vind de wachttijden op zorgkaart Nederland.
Op deze site vind je een overzicht van wachttijden van verschillende zorgaanbieders. Hier kun je zelf vergelijken waar de kortste wachttijden zijn. Je kunt dit gemakkelijk sorteren met de kortste wachttijd bovenaan.
– Check de eigen website van de zorgaanbieder
Controleer op de site van de zorgaanbieder of de wachttijd overeenkomt. Ook raad ik aan om te kijken of je hier terecht kunt. Sommige privéklinieken zijn bijvoorbeeld in iets anders dan jouw klacht gespecialiseerd en je kan dan afgewezen worden. Je kunt ook bellen om beide te checken. 
– Check of je hier verzekerd bent
Er staan zorgklinieken bij, waar jij misschien niet verzekerd bent. Check bij je zorgverzekering of deze aanbieder gecontracteerd is. Veel zorgverzekeringen hebben tegenwoordig online een zorgchecker hiervoor.
– Regel een verwijzing
Bel jouw huisarts om te vragen of zij een verwijzing willen sturen naar de gekozen aanbieder.
– Maak een (definitieve) afspraak bij de zorgaanbieder

4. Zorg zoeken in buitenland

Dit kan een optie voor jou zijn, als de bovengenoemde mogelijkheden niet naar tevredenheid zijn. Dit is echter niet de gemakkelijkste manier. Kijk hierbij goed naar jouw verzekering, voordat de zorg toch niet vergoed wordt naar verwachting. Je hebt hiervoor ook toestemming nodig van je zorgverzekeraar. Houdt hierbij wel rekening dat dit soms een aantal weken kan duren. Mocht je deze optie willen uitproberen, lees je dat goed in. Ik raad ook deze site van de consumentenbond aan, met informatie over waar je rekening mee moet houden.

Heeft dit artikel jou geholpen? Ik lees graag jouw ervaring in de reacties! Heb je nog andere tips, laat het dan ook zeker even weten.

Tot ziens, bij mijn volgende artikel.

Liefs,
Alissa

2 gedachten over “Lange wachttijden: Wat kun je eraan doen?”

  1. I seodom leave a response, however i diid a few searching and wound up here Lange wachttijden: Wat
    kun jje eraan doen? – Duizelschip.nl. And I do have a couple
    of questions ffor you if it’s allright. Is it only me or does it
    look like some of tjese responses appear like
    coming from brain dead people? 😛 And, if you are posting on additional online social sites, I’d
    like to keep up with anything new you have to post.

    Could you make a list of all of your public pages like
    your twitter feed, Facebook page or linkedin profile? https://Bandur-Art.Blogspot.com/2024/08/the-ultimate-guide-to-no-mans-sky-mods.html

  2. An outstanding share! I’ve just fofwarded tnis obto a coworker
    who has been conducxting a little research on this.
    And he in fact ordered me dinner because I discovered it
    for him… lol. So allow me to rewordd this…. Thanks for the meal!!
    But yeah, thanx for spending the time to talk about this topic here onn yor internet site. https://Lvivforum.Pp.ua/

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *